piątek, 9 marca 2018

GED część 1 (czyli jak ominąć polską maturę)

Znalezione obrazy dla zapytania ged
źródło: ged.com

GED, czyli General Educational Development to egzamin zdawany w USA pod koniec edukacji średniej, równoważny z High School Diploma. Dlatego jest dostępny tylko dla home-school students (czyli osób które nie kończą liceum w Stanach) i dla nas (exchange studentów) też! Jest on ważny również w Polsce (na podstawie międzynarodowych ustaw), ale o robocie papierkowej i rekrutacji w części drugiej.

W każdej szkole (w danym placemencie) są inne zasady co do klasy, w której się znajdziecie/ znaleźliście. Jeśli przypadkiem liceum wpisze Was do 12 klasy i dostaniecie na koniec roku High School Diploma to świetnie, macie wszystko załatwione, upewnijcie się tylko czy macie zaliczone wszystkie potrzebne przedmioty na studia, w trakcie roku szkolnego. HS Diploma opiera się na ocenach końcowych z danych przedmiotów i nie ma żadnego testu (typu matura), potrzebna jest tylko Apostilla (ale o tym również w części drugiej)

Moja sytuacja wyglądała tak, że byłam w 12 klasie, ale bez możliwości dostania HS Diploma (z tego co wiem większość szkół tak robi, albo wpisują wymieńców do 11 klasy), wtedy zostaje opcja GED.

Szczerze zbierałam się do tego testu od listopada 2016, ale nic z tym nie zrobiłam do połowy maja 2017 (typowa Kasia). Wszystko załatwia się internetowo, rejestracja i umawianie egzaminów. Radzę na to spojrzeć jakiś czas wcześniej, bo każdy Stan ma inne zasady, czyli jak zwykle -.- kilka dodatkowych rzeczy do sprawdzenia:

Co się liczy? 
1. Wiek- w niektórych stanach musisz mieć ukończone 18 lat, w niektórych wystarczy 16 i zgoda opiekunów (czyli hostów)
2. Identity number- czy coś w tym stylu, taki PESEL danego stanu, który poświadcza Wasze "obywatelstwo" którego oczywiście nie mamy (bo jesteśmy z Polszy), w wielu stanach jest to opcjonalne (czyli dzięki temu nie musicie tego wpisywać), jeśli ta opcja nie jest możliwa do ominięcia w danym stanie automatycznie zostajecie wykluczeni, ponieważ....
3. Adres- musicie podać adres, oczywiście danego placementu i pozwala Wam to na zdawanie GED tylko w tym stanie
Taki fragment aplikacji, bardzo istotny i indywidualny dla danego stanu
(ta żółta informacja nie jest istotna)
Zaznaczona opcja "no" przy ostatnim pytaniu jest prawdą, jeśli nie
dostajecie HS Diploma (dzwoniłam, pytałam, sprawdzone info)

Jak widzicie, to loteria, ale musicie się starać przekraczać granice, np:
1. Porozmawiać z liceum o możliwość wystąpienia o HS Diploma, najlepiej przed rozpoczęciem roku lub na początku roku szkolnego.
jeśli to nie jest opcją, to
2. Napisać do GED (jeśli Was wyklucza któryś z podpunktów).

Test jest na przeciętnym poziomie i mimo, że równoważny z maturą to nie przewyższa poziomu 2 klasy liceum (porównując z Polską). Jest za to bardziej ogólny, większość pytań jest na logikę, ale jest kilka cięższych, wymagających wiedzy. Polecam znaleźć przygotowujące książki (mi pomogła bibliotekarka w mojej szkole i host mama), nic nie trzeba kupować. Wystarczy się skupić, porobić trochę próbnych testów i się nie przejmować.

GED składa się z 4 części, każda z nich jest płatna 30$. Można je zdawać razem lub oddzielnie (w dowolnej kolejności). Ja zdawałam wszystko jednego dnia (25 maja), czego raczej nie polecam, bo jest to test komputerowy i trochę mi mózg wysiadł na ostatniej części (Social Studies).

1. RTLA (Reasoning Through Language Arts)- 150 minut czytanie ze zrozumieniem, jeśli w trakcie roku w Stanach macie przedmiot typu English 12 (dla seniorów) to nic Wam więcej nie będzie potrzebne

2. Mathematical Reasoning- 115 minut, poziom nie wyższy niż matura podstawowa z matematyki, Pre-Calculus lub College Algebra w szkole bardzo pomaga

3. Science- 90 minutes, chemia + fizyka + biologia, brzmi strasznie ale większość rzeczy jest na logikę i myślenie w przyrodniczy sposób (polecany przedmiot do wyboru: Biology/ Chemistry/ Physics)

4. Social Studies- 70 minut, czyli WOS+ geografia+ historia, tego się bałam najbardziej i testy próbne mi trochę pomogły, zdecydowana większość pytań była społeczno- historiczna, dlatego dobrze jest ogarnąć US History lub World History + US Government 


W drugiej części: wyniki i ich forma, HSEC, Apostille, rekrutacja na studia <LINK>


8 komentarzy:

  1. Ja w tym roku jadę na wymianę do Minnesoty. Ich zasady są na tyle dziwne, że musisz mieć ukończone 19 lat, których ja tam nie skończę. Jednak moje miasto jest na granicy z Dakotą Północną. Tam czytałam o tym, że wystarczy 16 lat. W regulaminie jest zapisane, że wcale nie musisz mieszkać w tym stanie aby móc pisać GED tam. Czy dałabyś radę poświęcić 5 minut na to, żeby przeczytać czy faktycznie mam rację? Bardzo mi zależy bo chciałabym zdawać ten egazmin. Z góry bardzo dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co pamiętam dla mnie opcją było wybranie ośrodka testującego w Oregonie, więc nie powinno być problemu. Jeśli chcesz być pewna najlepiej zadzwonić (jak już będziesz w Stanach) do ośrodka testującego. Miałam bardzo dużo wątpliwości i problemów przy wypełnianiu formularzy i kilka telefonów wyjaśniło całą sytuację. Na ten moment ciężko jest mi powiedzieć czy możesz zdawać w innym stanie niż masz wpisane miejsce zamieszkania, bo nie bez powodu proszą o adres i kod miejscowości. My, jako exchange studenci jesteśmy wyjątkami w ich edukacji więc też bardzo możliwe że możesz obejść wymagany wiek jakimiś dokumentami albo zgodami od rodziców.

      Usuń
    2. Dziekuję bardzo, napewno bedac na miejscu to zrobie😊

      Usuń
  2. czy można napisać GED w Polsce jeżeli nie chce się kończyć LO?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mozesz poleciec do stanow i zdac ale w polsce nie ma takiej mozliwosci.

      Usuń
    2. mozesz napisac w warszawie

      Usuń
    3. @Krzychu chyba już nie da się... ale poprawcie mnie jeśli się mylę.

      Usuń